• Sedefkarlik_01.jpg
  • Sedefkarlik_02.jpg
  • Sedefkarlik_03.jpg
  • Sedefkarlik_04.jpg

Sedef Kakmacılığının Geçmişten Günümüze Kullanım Alanları

Sedef işçiliğiyle bezenmiş el sanatı ürünlerin yelpazesi oldukça geniştir. Gaziantepli ustalar; tabanca ve hançer kabzası, koltuk takımı, ayna çerçevesi, resim çerçevesi, sehpa, yazı masası, Kur’an-ı Kerim rahlesi, sini altı, mücehver kutuları, satranç takımı, çeyiz sandığı, sandalye, kuyumcu sandığı, etejer, telefonluk, kül tablaları, sigaralık ve tüfek kaplamalarıyla sedef kakma sanatına öneml katkılar yapmışlardır.

Şehirde ağırlıklı olarak üretilen ve en fazla rağbet gören hediyelik eşyalar arasında bulunan mücevher kutuları dikdörtgen formda yapılabildiği gibi, midye şeklinde de üretilir. Süslemelerin simetrik olarak uygulandığı kutular, makyaj malzemeleri, mücevher ve takılar gibi değerli eşyaların saklanmasında ideal olarak kullanım alanı bulmaktadır. Süslemelerinde penç, goncagül, yaprak, benek, üçgen ve kare motiflerin kullanıldığı kutular ekonomik olmaları nedeniyle de en çok ilgi çeken eserler arasındadır.

Sedef kakma ürünler sadece eşyalarda değil, mimaride de yoğun olarak kullanılmıştır. Edirne'deki 2. Beyazıt Cami kapı kanatları, Fatih Sultan Mehmet'in tabutu (Rivayet), 3. Murat'ın Ayasofya'daki türbesinin kapı kanatları, Sultan Ahmet Camii'nin pencere ve cümle kapılarının kanatları, Balıkesir'deki Zağanospaşa Camii'nin kapı kanatları, mimari yapılarda kullanılan en görkemli örneklerini oluşturmaktadır.

Tüm dünyanın yanı sıra çıkış yeri olan Ortadoğu’da büyük bir pazara sahip olan sedef işlemeciliğinin ülke ekonomisine katkısı hiç de hafıfe alınmayacak oranlardadır. Mevcut atölyelerdeki ağırlıklı olarak turistlere yönelik hedyelik eşyalar üretilmektedir.

İpekyolu Kalkınma Ajansı 2010 yılı İktisadi Gelişme Mali Destek Programı kapsamında hazırlanan bu yayının içeriği İpekyolu Kalkınma Ajansı ve/veya Kalkınma Bakanlığı’nın görüşlerini yansıtmamakta olup, içerik ile ilgili tek sorumluluk Gaziantep Ticaret Odası’na aittir.